کد خبر: ۸۷۵۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
آمار قربانیان حمله اسرائیل به غزه به ۱۴۵۳۲ نفر رسید

جنگ فلسطین| حماس و اسرائیل به توافق رسیدند؛ توقف درگیری‌ها و آتش بس از صبح روز جمعه

گروه حماس روز پنجشنبه تائید کرد که درگیری‌ها با اسرائیل در نوار غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه متوقف خواهد شد.
جنگ فلسطین| حماس و اسرائیل به توافق رسیدند؛ توقف درگیری‌ها و آتش بس از صبح روز جمعه
آفتاب‌‌نیوز :

اخبار مربوط به جنگ غزه  در روز پنج‌شنبه در حالی آغاز شد که مقامات اسرائیل اعلام کردند تا قبل از روز جمعه، نه آتش‌بسی برقرار خواهد شد و نه گروگانی معاوضه می‌شود. با این وجود آن‌ها تاکید کردند که مذاکرات «بی‌وقفه ادامه دارد».

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه اعلام کرد: آمار شهدای حمله به غزه به ۱۴۵۳۲ نفر رسید که نام بیش از ۶ هزار کودک و ۴ هزار زن در میان آنان به چشم می‌خورد.

بر اساس آمار اعلامی این نهاد دولتی در نتیجه جنایات ارتش اسرائیل در غزه بیش از ۳۵ هزار فلسطینی دیگر نیز تاکنون زخمی شده‌اند.

دفتر اطلاع‌رسانی دولتی غزه تاکید کرد: ۲۰۵ نفر از اعضای کادر پزشکی، ۲۵ نفر از کادر نیروهای امدادی و ۶۴ خبرنگار نیز به شهادت رسیده‌اند.

 بیانیه القسام پیرامون آتش‌بس موقت در غزه

آتش‌بس موقت از فردا جمعه ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۱۰ جمادی الاول ۱۴۴۵ هجری راس ساعت ۷ صبح (به وقت فلسطین) اجرایی خواهد شد.

آتش‌بس ۴ روز خواهد بود که از صبح جمعه شروع خواهد شد و طی آن هرگونه اقدام نظامی گردان‌های قسام و گروه‌های مقاومت فلسطین و دشمن صهیونیستی در طول ایام آتش‌بس متوقف خواهد شد.

پرواز هواپیما‌های اسرائیلی به طور کامل در جنوب نوار غزه متوقف می‌شود.

پرواز هواپیما‌های اسرائیلی در شهر غزه و شمال نوار غزه به مدت ۶ ساعت در روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ عصر متوقف خواهد شد.

در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد خواهد شد.

طی ۴ روز آتش‌بس موقت ۵۰ اسیر اسرائیلی اعم از زن و کودک کمتر از ۱۹ سال آزاد خواهند شد.

ورود روزانه ۲۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای همه مناطق در نوار غزه.

ورود روزانه ۴ کامیون سوخت و گاز مایع (پخت و پز) برای همه مناطق در نوار غزه.

مراسم تشییع پیکر ۶ نیروی حزب‌الله برگزار شد

به نوشته یورونیوز؛ گروه حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه مراسم تشییع جنازه شش نیروی خود را که در حملات اسرائیل کشته شدند برگزار کرد.

عباس رعد، فرزند محمد رعد، نماینده حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور از جمله نیرو‌هایی بود که چهارشنبه شب کشته شد. دو نفر از کشته‌شدگان از اعضای رضوان، نیروهای ارشد حزب‌الله بودند. 

گروه حزب‌الله روز پنجشنبه در واکنش به کشته شدن نیرو‌های خود اعلام کرد که «بیش از ۵۰ راکت» به سوی مقر‌های نظامی اسرائیل در شمال این کشور پرتاب کرده است.

اسرائیل از دریافت اولین فهرست اسامی گروگان‌ها خبر داد

اسرائیل در آستانه اجرای توافق مبادله گروگان‌ها و زندانیان با گروه حماس اعلام کرد که فهرست اولیه گروگان‌هایی را که قرار است بعدازظهر روز جمعه آزاد شوند دریافت کرده است. 

به گفته یک مقام قطری اولین گروه از گروگان‌ها حدود ساعت ۱۶ روز جمعه از سوی گروه حماس آزاد خواهند شد. این مقام قطری افزود که اولین گروه از گروگان‌هایی که آزاد می‌شوند ۱۳ زن و کودک خواهند بود. 

حماس توقف درگیری‌ها با اسرائیل را تائید کرد

گروه حماس روز پنجشنبه تائید کرد که درگیری‌ها با اسرائیل در نوار غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه متوقف خواهد شد.

وقفه در درگیری‌ها در چهارچوب توافق دو طرف برای مبادله گروگان‌های اسرائیلی و خارجی با زندانیان فلسطینی صورت خواهد گرفت. 

در بیانیه شاخه نظامی حماس آمده است که «توقف کامل فعالیت‌های نظامی» چهار روز طول خواهد کشید و در این مدت «۵۰ زندانی زن و کودک زیر ۱۹ سال» آزاد خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که اسرائیل به ازای آزادی هر یک از این گروگان‌ها «سه زندانی فلسطینی زن و کودک» را آزاد خواهد کرد. 

اظهارات مقامات قطر

یک مقام قطری اعلام کرد که وقفه در درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه حماس در نوار غزه روز جمعه آغاز خواهد شد.

به گفته این مقام قطری اولین گروه از گروگان‌های غیرنظامی حدود ساعت ۱۶ روز جمعه آزاد خواهند شد. به گفته وی ۱۳ زن و کودک اولین گروه از گروگان‌های آزادشده را تشکیل می‌دهند. 

بنا به توافقی که با میانجیگری قطر به دست آمده است اسرائیل در ازای آزادی شماری از گروگان‌ها از سوی گروه حماس تعدادی از زندانیان فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

بنا به گزارش‌ها وقفه در درگیری‌ها چهار روزه خواهد بود، اما تحت شرایطی قابلیت تمدید دارد. 

حزب‌الله لبنان با پرتاب بیش از ۵۰ راکت به شمال اسرائیل حمله کرد

گروه حزب‌الله لبنان روز پنجشنبه بیش از ۵۰ راکت به سوی مقر‌های نظامی در شمال اسرائیل پرتاب کرد.

هرچند درگیری‌ها بین حزب‌الله لبنان ارتش اسرائیل طی یک ماه و نیم گذشته تقریبا هر روز در منطقه مرزی در جریان بوده است، اما حملات راکتی روز پنجشنبه یکی از شدیدترین حملات حزب‌الله لبنان به شمال اسرائیل طی این مدت محسوب می‌شود. 

اسرائیل تا پیش از اجرای آتش‌بس، بمباران غزه را ادامه خواهد داد

نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IDF) روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که تا پیش از اجرای آتش بس چهار روزه برای آزادی گروگان‌ها و ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، حملات خود را به غزه ادامه خواهند داد.

ارتش اسرائیل می‌گوید به تازگی به اهدافی در شهر جبالیا در شمال غربی این کشور حمله کرده و در پی آن تعدادی از نیروهای فلسطینی کشته شده‌اند. 

این سازمان همچنین مدعی شد تعدادی تونل از جمله تونلی داخل یک مسجد و «سلاح‌های متعدد» را نیز در یک مزرعه کشاورزی در شمال شهر بیت حانون، کشف کرده است.

اسرائیل می‌گوید روز گذشته به بیش از ۳۰۰ مرکز مرتبط با حماس از جمله مراکز فرماندهی نظامی، تونل‌های زیرزمینی، تاسیسات ذخیره‌سازی سلاح، سایت‌های تولید تسلیحات و پایگاه‌های پرتاب موشک‌های ضد تانک حمله کرده است.

صلیب سرخ می‌گوید از اجازه‌ای که به کارکنانش برای بازدید از گروگان‌ها در غزه داده شده، خبر ندارد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید از هرگونه توافق صورت گرفته بین اسرائیل و حماس در خصوص اجازه بازدید کارکنانش از گروگان‌ها در غزه اطلاعی ندارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که صلیب سرخ اجازه خواهد داشت برای بازگرداندن تعدادی از گروگان‌ها تحت توافق آتش‌بس چهار روزه، از گروگان‌هایی که در غزه باقی مانده‌اند بازدید و حمایت پزشکی کند.

فاطمه ساتور، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، به سی‌ان‌ان گفت: «تا کنون از توافقی که طرفین در رابطه با بازدید از گروگان‌ها داشته‌اند مطلع نشده‌ایم، اما صلیب سرخ آماده انجام این کار است».

میرجانا اسپولجاریک، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، پیش از این در روز دوشنبه «برای پیشبرد مسائل بشردوستانه» به قطر سفر کرده و در آنجا با اسماعیل هنیه، رهبر حماس و مقامات قطری دیدار کرده بود.

دولت بایدن «به دقت» حماس را زیر نظر خواهد داشت تا از پایبندی او به توافق آتش‌بس مطمئن باشد

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز چهارشنبه گفت که دولت بایدن «ناظر» اجرای توافق حاصل شده بین اسرائیل و حماس است.

او که در نشستی مجازی برای جامعه یهودیان آمریکا سخن می‌گفت، افزود: «دولت از نزدیک همه چیز را زیر نظر خواهد داشت تا مطمئن شود که حماس تا پایان به این توافق پایبند است.» 

او توضیحی دربارۀ سرنوشت گروگان‌های آمریکایی نداد و صرفا گفت که از وضعیت ۱۰ آمریکایی اطلاعی در دست نیست و گمان می‌رود همه آن‌ها در این زمان اسیر باشند.

او گفت: «اطلاعات ما در مورد همه گروگان‌ها، از جمله گروگان‌های آمریکایی محدود است؛ بنابراین نمی‌توانم به طور قطع بگویم که مدرکی مبنی بر اثبات زنده بودن همه آن‌ها داریم. اما می‌توانم بگویم که هیچ نشانه‌ای بر خلاف آن نداریم؛ بنابراین تا جایی که بتوانیم به کار روی این موضوع ادامه خواهیم داد.»

وزارت بهداشت غزه: اسرائیل مدیر بیمارستان «شفا» را دستگیر کرد

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مدیر بزرگترین بیمارستان شهر غزه توسط نیرو‌های اسرائیلی دستگیر شده است.

او گفت که پزشکان دیگری نیز در کنار محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان «شفا» دستگیر شدند.

بنا بر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا، محمد ابوسلمیه هنگامی که کاروان سازمان جهانی بهداشت را برای تخلیه بیمارستان همراهی می‌کرد، دستگیر شده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد که نمی‌تواند مستقلا این خبر را تایید کند.

پاپ  با نمایندگان خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی دیدار کرد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز چهارشنبه در واتیکان با نمایندگان اروپایی خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در بند حماس هستند همچنین خانواده‌های فلسطینی که نزدیکانشان در زندان‌های اسرائیل هستند دیدار کرد.

بنا بر اعلام سخنگوی واتیکان، این دیدار صرفا به دلایل انسان‌دوستانه انجام شده است.

پاپ سپس در جریان سخنرانی خود برای مؤمنان مسیحی در میدان سنت‌پیتر واتیکان، اعلام کرد که راه حل این مناقشه برقراری وضعیت «دو دولت» آنهم با تضمین‌های بین‌المللی است.

ارتش اسرائیل تصاویری از تونل بزرگ بیمارستان «شفا» منتشر کرد

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه تصاویری از یک تونل بزرگ در کنار بیمارستان «شفا» در شهر غزه منتشر کرد که دارای حمام، آشپزخانه و یک اتاق ملاقات مجهز به تهویه مطبوع بود و ادعا کرد که این تونل، یک پست فرماندهی برای جنگجویان حماس بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین